Spousta turistů preferuje využití vnitrostátních letů před přepravou vlakem. Vyhledat si konkrétní let je totiž mnohdy jednodušší než pátrat v jednotlivých dopravních systémech po vhodném spojení. EU chce jízdu vlakem cestujícím co nejvíce usnadnit, přesto však má plán již nyní celou řadu odpůrců.
Problémy jsou na straně vnitrostátních i mezinárodních letů
Za chystanými změnami stojí především snaha Evropské unie snížit celkovou zátěž na životní prostředí a redukce uhlíkové stopy, která je společným cílem národních i nadnárodních společností a států nejen v Evropě, ale potažmo po celém světě. Málokdo však tento faktor při cestování zohledňuje. Nemusí přitom jít pouze o turisty, ale také o místní obyvatele cestující vnitrostátní dopravou. Pokud se například chcete přemístit z Barcelony do Madridu, je mnohem pohodlnější využít dopravu letadlem, která je poměrně rozšířená a oblíbená. Málokdo už ale ví, že vlak je z pohledu emisí mnohem ekologičtější variantou, která nemusí být ani příliš časově náročná – přeprava mezi Madridem a Barcelonou tak zabere například tři hodiny. Podobná situace pak nastává při cestování z Bruselu do Paříže.
Vlak existuje, cestující o něm však nemá jak vědět
Důvodů, proč tomu tak je, je přitom hned několik. Většina z nich ale pramení z vlastní nevědomosti samotných cestujících, kteří se k potřebným informacím o vlakových spojích zkrátka nemají jak dostat. Národní dopravci nechtějí data poskytnout nezávislým vyhledávačům z obav z případného zneužití konkurencí. Problémy se ještě více prohlubují v případě kombinace letecké a železniční dopravy, kdy neexistuje prakticky žádná garance navazujících spojů v případě zpoždění letu či vlaku. Mnohdy ale existují i přímé vlaky mezi evropskými městy, které se ve vyhledávačích z výše uvedených důvodů vůbec nezobrazují.
Nový právní předpis EU by měl vyhledávání vlakových spojů usnadnit
V reakci na tuto problematiku plánuje Evropská komise návrh nového předpisu, který by usnadnil poskytovatelům online rezervací přístup k údajům od samotných dopravců. Díky tomu by mělo být možné usnadnit například vyhledávání mezinárodních vlakových spojů, či využít možnost vzájemné návaznosti letecké, železniční, silniční i námořní dopravy. V ideálním případě by tak cestující měl jednu kombinovanou jízdenku pro několik dopravních prostředků. Cestování po Evropě by se tak mohlo stát nejen jednodušším, ale také méně ekologicky náročným. Zatím však není jasné, kdy a v jaké formě vstoupí plánovaný předpis v platnost, a může tak trvat ještě několik let, než se těchto univerzálních jízdenko-letenek v rámci EU dočkáme.