Slavný závod Velká pardubická se v městě perníku koná již od roku 1874 a v prakticky nezměněné podobě se zachoval i do dnes. Díky své náročné trati dlouhé 6900 metrů a čítající 31 překážek je dostih považován za nejtěžší v rámci Evropy, a jeden z nejnáročnějších steeplechase závodů světa. Ze všech překážek se pak v povědomí většiny účastníků a fanoušků nese Taxisův příkop, který mohou koně překonat pouze a jen v rámci tohoto dostihu.
Pro start je nutné se kvalifikovat
Ačkoliv se pod názvem Velká pardubická zpravidla myslí hlavní závod steeplechase, celý dostihový den se skládá z celkem osmi závodů. Samotná Velká pardubická se pak běží zhruba okolo 16. hodiny, přičemž koním zabere zhruba 10 minut času (rekord trati se drží těsně pod hranicí 9. minuty). Na startu se obvykle sejde 15 až 20 koní, kteří vzejdou z celkem čtyř kvalifikací pořádaných v průběhu léta. Podle aktuálního kvalifikačního klíče musí kůň, který chce startovat, dokončit některý ze závodů nejhůře pátý, příp. pak s maximálním odstupem 20 vteřin od vítěze.
Historie závodu
Žádná jiná sportovní událost v Čechách nemá tak dlouhou tradici jako právě Velká pardubická steeplechase. Sahá tak například mnohem dál do minulosti než počátky československé fotbalové ligy, která vznikla až v roce 1925. Za vznikem dostihu stojí skupina místních šlechticů, která původní honitbu jelenů a divočáků doplnila o řadu přírodních překážek. První takovýto dostih u nás se konal v roce 1836 v Chlumci, a až díky knížeti Františku z Lichtenštejna se tyto hony později přesunuly do Pardubic.
Zdejší závodiště bylo oficiálně otevřeno v roce 1856, trvalo ale ještě dalších 18 let, než se zde běžela první Velká pardubická. Na její startovní čáře stanulo celkem 14 koní, do cíle jich ale už tehdy dorazila pouhá polovina. Dostih si velmi rychle získal celosvětovou pověst pro svou vysokou náročnost, a tak se od svého počátku – až na některé výjimky, například během válek – běží každoročně. Závodiště si přitom dokázalo udržet historický vzhled až dodnes.
Zajímavosti okolo Velké pardubické
O náročnosti trati svědčí také fakt, že například v roce 1909 neprojel cílovou páskou jediný kůň. Ani o 11 let později, v roce 1920, však nenašel dostih svého vítěze, jelikož do cíle dorazil pouze jediný jezdec, který byl diskvalifikován kvůli překročení časového limitu. Hloubka Taxisova příkopu zůstala dlouhá léta bez úpravy, a teprve v roce 1994 byla upravena z původních dvou metrů na jeden. Snížila se také jeho výška, avšak i tak zůstává překážka jednou z nejzrádnějších skoků na světě.
Kromě závodiště můžete vyrazit i do centra Pardubic či nejbližšího okolí
Velká pardubická se koná každoročně druhou říjnovou neděli. Letos tak datum připadá na 8. října. Pokud si chcete projít samotnou trať a vidět řadu překážet na vlastní oči, můžete si domluvit komentovanou prohlídku. Návštěvu areálu během závodu a nasátí jedinečné a neopakovatelné atmosféry dostihového sportu můžete spojit s návštěvou města Pardubice, kde se nachází krásný zámek, Zelená brána či krásný kostel zasvěcený svatému Bartoloměji. Na své si tak přijdou milovníci koní i památek. Navíc si můžete zajet také na nedalekou zříceninu hradu Kunětická hora, odkud budete mít výhled na celé širé okolí.