Méně známá místa na Šumavě, znáte je?

fotografie autora Petr Dostál publikováno 22.11.2023 07:00
Šumava Oblík

Už je tu podzim a s ním i pár dní babího léta. Byla by škoda takové počasí nevyužít k výletu. Šumava je pro takové dny jako stvořená a v tomto období zde potkáte i méně lidí.

Atmosféru podzimu si tu ale vychutnáte plnými doušky. Pokud už ale Šumavu znáte lépe a nevíte na jaké místo se podívat dál nebo pokud nechcete jezdit jen po známých turistických cílech, máme pro vás pár tipů, kam se podívat.

Polom

Polom je hora, která je součástí hřebenu nedaleko jezera Laka. Na vrcholku je spousta suchých stromů kvůli kůrovci ale les už tu pomalu roste nový. Díky suchým stromům se nám ale nabízí krásný výhled do kraje. Máme více možností kudy se nahoru můžeme vydat.

Pokud si budeme chtít výlet udělat i k jezeru Laka, auto zaparkujeme na Nové Hůrce. Parkoviště je tu placené a stojí asi 150 Kč na den. Odtud se dáme po modré turistické značce až k jezeru. Cestou projdeme i bývalou obcí Hůrka. Od jezera budeme pokračovat po červené značce k rozcestníku Pod Polomem a poté po asi 130 metrech odbočíme na vyšlapanou neznačenou cestu doprava. Tady už budeme stoupat po hřebenu až nahoru, kde se nachází vrcholová tyč i skalka s krásným výhledem.

Ždánidla

Vrchol Ždánidla můžeme rovněž nalézt nedaleko jezera Laka. Je to 1308 m vysoká hora s vrcholovou skálou. Ze shora se nám naskytne výhled na celé Železnorudsko včetně Velkého a Malého Javoru. Při dobré viditelnosti můžeme zahlédnout i Alpy.

Na Ždánidla se můžeme vydat z Prášil. Uprostřed vesnice se nachází menší parkoviště, které stojí 70 Kč na den. Z prášil se vydáme po žluté turistické trase směrem k rozcestí Genget ale cca v půli cesty odbočíme doprava po cestě zvané Ždánidla. Doporučujeme trasu sledovat například v aplikaci mapy.cz s GPS. Až dojdeme k bodu záchrany A 18 dáme se po pěšině doleva. Odtud už je to necelý půl kilometr na vrchol hory.

Oblík

Další hora, která není tolik známá i když v povědomí je asi více než ty předešlé. Leží nedaleko Srní a Modravy. Je vysoký 1228 metrů a nahoře můžeme nalézt také vrcholovou skálu. Je to krásné vyhlídkové místo díky plošině, která byla dříve odlesněná. Nyní ale pomalu zarůstá, a proto za několik let může výhled zaniknout.

Jednou z možností odkud můžeme na Oblík vyrazit je parkoviště Mechov, které je neplacené. Odtud půjdeme po zelené turistické značce až k rozcestníku Plavební kanál. Tam odbočíme doprava po žluté k rozcestí Zelenohorské chalupy a odtud se dáme po zelené značce k Vaňkově cestě. Poté už půjdeme po modré turistické značce k rozcestí Za Oblíkem, kde k Oblíku odbočíme.