Navzdory bohaté historii je Praha také kolébkou industrialismu

fotografie autora Petr Dostál publikováno 24.11.2023 07:00
Petřín

Ačkoliv je historická architektura stará několik staletí jednou z hlavních dominant České republiky, nemáme se za co stydět ani po stránce modernějších staveb. Příkladem industrialismu pak jde i samotná Praha.

Petřín aneb Paříž v srdci Prahy

Jednou z dominant české metropole je bezpochyby Petřínská rozhledna, ale také lanovka, která k této věži vede místními sady. Obě tyto památky jsou do značné míry inspirovány velkolepou Světovou výstavou z roku 1889, která se konala v Paříži a v rámci níž byla světu oficiálně odhalena Eiffelova věž. Praha přitom o dva roky hostila vlastní, Jubilejní zemskou výstavu, kde odhalila rozhlednu i samotnou lanovku, která představovala technický pokrok tehdejšího moderního světa, který byl kombinací klasické lanovkové dopravy s přepravou vlakovou. Lanovka vedoucí na Petřín má na své trase celkem tři zastávky a po své trase je tažena ocelovým lanem. Na konci cesty pak stojí i samotná věž, která svou architekturou – a ostatně také příběhem svého původu – nápadně připomíná právě slavnou Eiffelovu věž. Rozhledna nedávno prošla rozsáhlou rekonstrukcí, a ze svého vrcholku nabízí aktuálně jeden z nejkrásnějších výhledů na centrum Prahy.

Veletržní palác je dominantou funkcionalismu

Pražskou části Holešovice zdobí již téměř jedno století budova Veletržního paláce. Ten byl v letech 1925 až 1928 vystavěn s myšlenkou zajištění místa konání velkých konferencí a výstav, později sem ale svá sídla přesunuly společnosti věnující se zahraničnímu obchodu. V době největší slávy šlo co se rozlohy zastavěné plochy týká o největší budovu svého druhu na světě. V 70. letech minulého století však Veletržní palác vyhořel, a jeho provoz byl obnoven až o dvě desítky let později. Aktuálně zde sídlí Národní galerie, která v prostorech pořídí pravidelné výstavy.

Veletržní palác

Negrelliho viadukt byl kdysi nejdelším železničním mostem Evropy

Masarykovo nádraží je s druhým břehem Vltavy spojeno více než jeden kilometr dlouhým mostem, který nese jméno svého stavitele, rakouského stavebního inženýra Aloise Negrelliho. Viadukt byl prvním železničním mostem vedoucím přes Vltavu, a do počátku 20. století také nejdelší stavbou tohoto typu v rámci celé Evropy. Během let 2017 až 2020 byl kompletně rozebrán a za dozoru Národního památkového ústavu opět obnoven. Impozantní stavba odkazující na historii železniční dopravy je povinnou zastávkou pro všechny milovníky vlaků a originální architektury.

I čistírna odpadních vod může být architektonickým skvostem

Stará pražská čistírna odpadních vod v Bubenči je další významnou industriální památkou. Za jejím projektovým návrhem stojí anglický inženýr Sir William Heerlein Lindley. Byla postavena na začátku minulého století, přičemž k aktivnímu čištění vody byla používána téměř do konce 70. let. Dnes můžete při její návštěvě využít možnost komentované prohlídky, v rámci níž se seznámíte s vnitřními prostory budovy, včetně parní strojovny a kotelny. Čistírna je od roku 2010 Národní kulturní památkou ČR a v současné době usiluje i o zápis na seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO.

Podobných příkladů industrialismu lze po celé Praze najít spoustu. Některé jsou vystaveny na odiv na první pohled, jiné jsou pečlivě ukryty v zákoutích a postranních uličkách. Vyrazte tedy do ulic naší metropole a prozkoumejte tuto moderní architekturu na vlastní pěst.

Mohlo by Vás zajímat

Poklady Karlovarského kraje
publikováno 27. 2. 2024 autor Petr Dostál

Poklady Karlovarského kraje: objevte krásu místních měst

Moravskoslezský kraj
publikováno 4. 3. 2024 autor Helena Stejskalová

Moravskoslezský kraj: Města plná historie a průmyslového dědictví

Šalotka
publikováno 29. 2. 2024 autor Nikola Klementová

Jak vypěstovat šťavnatou šalotku? Postupujte správně a vyhněte se častým a zbytečným chybám

zavřít reklamu
×
Reklama