Navzdory bohaté historii je Praha také kolébkou industrialismu

fotografie autora Petr Dostál publikováno 24.11.2023 07:00
Petřín

Ačkoliv je historická architektura stará několik staletí jednou z hlavních dominant České republiky, nemáme se za co stydět ani po stránce modernějších staveb. Příkladem industrialismu pak jde i samotná Praha.

Petřín aneb Paříž v srdci Prahy

Jednou z dominant české metropole je bezpochyby Petřínská rozhledna, ale také lanovka, která k této věži vede místními sady. Obě tyto památky jsou do značné míry inspirovány velkolepou Světovou výstavou z roku 1889, která se konala v Paříži a v rámci níž byla světu oficiálně odhalena Eiffelova věž. Praha přitom o dva roky hostila vlastní, Jubilejní zemskou výstavu, kde odhalila rozhlednu i samotnou lanovku, která představovala technický pokrok tehdejšího moderního světa, který byl kombinací klasické lanovkové dopravy s přepravou vlakovou. Lanovka vedoucí na Petřín má na své trase celkem tři zastávky a po své trase je tažena ocelovým lanem. Na konci cesty pak stojí i samotná věž, která svou architekturou – a ostatně také příběhem svého původu – nápadně připomíná právě slavnou Eiffelovu věž. Rozhledna nedávno prošla rozsáhlou rekonstrukcí, a ze svého vrcholku nabízí aktuálně jeden z nejkrásnějších výhledů na centrum Prahy.

Veletržní palác je dominantou funkcionalismu

Pražskou části Holešovice zdobí již téměř jedno století budova Veletržního paláce. Ten byl v letech 1925 až 1928 vystavěn s myšlenkou zajištění místa konání velkých konferencí a výstav, později sem ale svá sídla přesunuly společnosti věnující se zahraničnímu obchodu. V době největší slávy šlo co se rozlohy zastavěné plochy týká o největší budovu svého druhu na světě. V 70. letech minulého století však Veletržní palác vyhořel, a jeho provoz byl obnoven až o dvě desítky let později. Aktuálně zde sídlí Národní galerie, která v prostorech pořídí pravidelné výstavy.

Veletržní palác

Negrelliho viadukt byl kdysi nejdelším železničním mostem Evropy

Masarykovo nádraží je s druhým břehem Vltavy spojeno více než jeden kilometr dlouhým mostem, který nese jméno svého stavitele, rakouského stavebního inženýra Aloise Negrelliho. Viadukt byl prvním železničním mostem vedoucím přes Vltavu, a do počátku 20. století také nejdelší stavbou tohoto typu v rámci celé Evropy. Během let 2017 až 2020 byl kompletně rozebrán a za dozoru Národního památkového ústavu opět obnoven. Impozantní stavba odkazující na historii železniční dopravy je povinnou zastávkou pro všechny milovníky vlaků a originální architektury.

I čistírna odpadních vod může být architektonickým skvostem

Stará pražská čistírna odpadních vod v Bubenči je další významnou industriální památkou. Za jejím projektovým návrhem stojí anglický inženýr Sir William Heerlein Lindley. Byla postavena na začátku minulého století, přičemž k aktivnímu čištění vody byla používána téměř do konce 70. let. Dnes můžete při její návštěvě využít možnost komentované prohlídky, v rámci níž se seznámíte s vnitřními prostory budovy, včetně parní strojovny a kotelny. Čistírna je od roku 2010 Národní kulturní památkou ČR a v současné době usiluje i o zápis na seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO.

Podobných příkladů industrialismu lze po celé Praze najít spoustu. Některé jsou vystaveny na odiv na první pohled, jiné jsou pečlivě ukryty v zákoutích a postranních uličkách. Vyrazte tedy do ulic naší metropole a prozkoumejte tuto moderní architekturu na vlastní pěst.

Mohlo by Vás zajímat

Okurky
publikováno 18. 5. 2024 autor Nikola Klementová

Při pěstování okurek je zásadní vyhnout se chybám, které ničí úrodu

Rajčata
publikováno 19. 5. 2024 autor Petra Seibertová

Žloutnutí listů u sazenic nepřehlížejte. Dodejte jim vitalitu, ať vás těší bohatou úrodou

Plitvická jezera
publikováno 16. 5. 2024 autor Petr Dostál

Plitvická jezera: Kdy se do Národního parku vydat bez davů turistů a několik dalších užitečných tipů

zavřít reklamu
×
Reklama