Úředníci z odboru životního prostředí hlavního města Prahy nedávno zamítli na první pohled velkolepý projekt výstavby nové lanové dráhy vedoucí z Podbaby v Praze 6 do Bohnic v Praze 8. Důvodů k zamítnutí se objevilo hned několik. Kromě narušení estetiky města mají úřady problém s potenciálním ohrožením celého kulturního dědictví Prahy.
Projekt, který rozdělil Pražany
Ve zdůvodnění odboru životního prostředí stojí, že lanovka by způsobila nevratné změny na charakteru města, a vedla dokonce až ke snížení kulturní hodnoty lokality. Překvapivé pak bylo, že z pohledu ochrany životního prostředí a eliminace případných negativních dopadů stavby či provozu dráhy neshledaly úřady žádná výrazná negativa, a projekt byl dokonce vyhovující i v rámci produkce uhlíkové stopy. Hlavní obavy tak vzbuzovalo samotné umístění do historické oblasti města, které by poškodilo atraktivitu pražské části.
„Pylony i samotná lanovka s jednotlivými kabinami (gondolami) představují technické prvky, které vybočují z harmonického měřítka lokality,“ uvádí odbory ve zdůvodnění svého zamítnutí stavby. Proti lanovce se v minulosti postavili obyvatelé Prahy a občanská sdružení. Projekt se dočkal kritiky i ze strany politiků – například pražský radní Zdeněk Kovářík uvedl, že jde o kravinu, na kterou nehodlá vyhrazovat peníze ze státního rozpočtu.
Jiní úředníci pak návrh kritizovali také za to, že nepočítá s vyhrazenými parkovacími místy poblíž obou stanic lanovky, a dojde tak k ochromení automobilové dopravy ve městě. Na druhou stranu se našli ale také velcí zastánci nové lanovky, kteří tvrdili, že by dráha mohla být schopna přepravit za hodinu až 2 300 lidí, s ohledem na relativně nízké náklady (okolo 2 miliard korun) by se investice do její výstavby městu brzy vrátila zpět.
Hlavní město raději pořídí novou tramvajovou trať
Praha se tak lanovky přes Vltavu v dohledné době s velkou pravděpodobností nedočká. To však neznamená, že město nechce svou infrastrukturu hromadné dopravy dále rozvíjet. Již nyní je k dispozici plán na novou tramvajovou trať, která by do určité míry mohla nahradit zamítnutou lanovku. Podbaba tak bude s Trojou propojena novým mostem, část trasy však povede i tunelem, a to až do již zmiňovaných Bohnic. Rozsáhlý projekt počítá s investicí okolo 6,5 miliard korun, stavit by se mělo začít v roce 2030. Trať by pak mohla být zprovozněna o čtyři roky později. S tím, jak ztroskotaly plány na vybudování lanové dráhy, se však možná celá akce ještě uspíší.