Kdy Češi začali jezdit do Chorvatsko a proč je tato země naší nejoblíbenější dovolenkovou destinací?

fotografie autora Helena Stejskalová publikováno 02.04.2024 07:15
Chorvatsko

Statistiky hovoří o tom, že do Chorvatska každoročně vyrazí až 900 000 Čechů. Přestože se toho v médiích napíše hodně, třeba o zvyšujících se cenách. Kdy do této země Češi začali jezdit a proč?

Akce Klubu českých turistů

Rozhodně patříme k národům, které milují organizovanou turistiku. Už na konci 19. století se zásluhou nově vzniklé organizace – Klubu českých turistů – našinci rádi vydávali společně nejen po vlastech českých, ale zlákala je i cizina. Klub vznik roku 1888 a od této chvíle je společné trávení dovolenkového času oblíbenou zábavou. Tato organizace stojí i za prvním zájezdem k moři. Jak správně hádáte, cílem bylo právě pobřeží Jadranu, a to chorvatské. Například roku 1897 už je tento zájezd vysloveně masovou akcí. K moři tehdy jede vlak naplněný koupání chtivými turisty, který má dokonce délku sedmi vagonů. Proč se stala cílem právě tato destinace? Inu, tehdy byla v kurzu slovanská vzájemnost a Chorvaté mají také slovanský původ. Mnozí lidé to brali tak, že vlastně nejedou nikam do ciziny, ale ke svým soukmenovcům, bratřím.

Češi jsou konzervativní

Od počátku se také stalo snahou vytvořit v Chorvatsku pro české návštěvníky co nejpřátelštější prostředí. Aby měli pocit, že jsou vlastně doma a jako bonus k tomu mají koupání v moři. Česko-chorvatská vzájemnost se proto čile utužovala. Nového trendu, tedy jezdit na jih, se čile chopí i řada českých podnikatelů. Vyniká mezi nimi jedno jméno, a to Emil Geistlich, majitel tiskárny Politika. Ten si jako místo svého působiště vybere ostrov Krk, konkrétně Bašku.

Baška - Krk

Tady začne stavět pro české návštěvníky rozsáhlé letovisko. Snaží se přitom všechno přizpůsobit jejich zájmům a zvykům. Chce, aby zde byli maximálně spokojeni. Pro mnohé Čechy je spokojenost spojena s tím, že mají v cizině k dispozici totéž, co doma, a to včetně jídla nebo pití. Tehdy ještě nemají moc chuť experimentovat a jsou hodně konzervativní. Nevyplatí se jim vnucovat nějaké novoty.

Otevřeno i pro celebrity

Geistlich se podle toho zařídí a vybuduje zde restauraci, která hostům servíruje typicky česká jídla. Otevřena je 28.května 1910. Hosté si zde mohou pochutnat na tradiční svíčkové úplně stejné, jakou by si objednali u nás doma. Samo sebou, že na zapití nechybí dobré české pivo. Ukáže se, že jde o trefu do černého. Čeští návštěvníci se chytí. Vzniknou tu tedy české lázně i hotel. Touhou Geistlicha je i to, aby hostům nevadilo, že se tu mluví jiným jazykem. Proto je Jadran oblíbený už před 1. světovou válkou. Ani dějinné zvraty 20. století české turisty neodradí. Jezdily a jezdí sem nejen obyčejní lidé, ale i mnohé celebrity. Platí to do dneška. Možná i vy už teď přemýšlíte, do které chorvatské destinace se letos v létě vydáte.

Mohlo by Vás zajímat

Oleandr
publikováno 8. 4. 2024 autor Petra Seibertová

Nejčastější škůdci oleandru, kteří jej ohrožují. Na které si dávat pozor?

ford logo
publikováno 8. 4. 2024 autor David Vanda

Ikonické logo automobilky Ford si při testování prochází peklem

šrucha
publikováno 9. 4. 2024 autor Nikola Klementová

Kvíz: Poznáte všechny tradiční i netradiční balkonové letničky? Vyzkoušejte se a inspirujte se

zavřít reklamu
×
Reklama