Akce Klubu českých turistů
Rozhodně patříme k národům, které milují organizovanou turistiku. Už na konci 19. století se zásluhou nově vzniklé organizace – Klubu českých turistů – našinci rádi vydávali společně nejen po vlastech českých, ale zlákala je i cizina. Klub vznik roku 1888 a od této chvíle je společné trávení dovolenkového času oblíbenou zábavou. Tato organizace stojí i za prvním zájezdem k moři. Jak správně hádáte, cílem bylo právě pobřeží Jadranu, a to chorvatské. Například roku 1897 už je tento zájezd vysloveně masovou akcí. K moři tehdy jede vlak naplněný koupání chtivými turisty, který má dokonce délku sedmi vagonů. Proč se stala cílem právě tato destinace? Inu, tehdy byla v kurzu slovanská vzájemnost a Chorvaté mají také slovanský původ. Mnozí lidé to brali tak, že vlastně nejedou nikam do ciziny, ale ke svým soukmenovcům, bratřím.
Češi jsou konzervativní
Od počátku se také stalo snahou vytvořit v Chorvatsku pro české návštěvníky co nejpřátelštější prostředí. Aby měli pocit, že jsou vlastně doma a jako bonus k tomu mají koupání v moři. Česko-chorvatská vzájemnost se proto čile utužovala. Nového trendu, tedy jezdit na jih, se čile chopí i řada českých podnikatelů. Vyniká mezi nimi jedno jméno, a to Emil Geistlich, majitel tiskárny Politika. Ten si jako místo svého působiště vybere ostrov Krk, konkrétně Bašku.
Tady začne stavět pro české návštěvníky rozsáhlé letovisko. Snaží se přitom všechno přizpůsobit jejich zájmům a zvykům. Chce, aby zde byli maximálně spokojeni. Pro mnohé Čechy je spokojenost spojena s tím, že mají v cizině k dispozici totéž, co doma, a to včetně jídla nebo pití. Tehdy ještě nemají moc chuť experimentovat a jsou hodně konzervativní. Nevyplatí se jim vnucovat nějaké novoty.
Otevřeno i pro celebrity
Geistlich se podle toho zařídí a vybuduje zde restauraci, která hostům servíruje typicky česká jídla. Otevřena je 28.května 1910. Hosté si zde mohou pochutnat na tradiční svíčkové úplně stejné, jakou by si objednali u nás doma. Samo sebou, že na zapití nechybí dobré české pivo. Ukáže se, že jde o trefu do černého. Čeští návštěvníci se chytí. Vzniknou tu tedy české lázně i hotel. Touhou Geistlicha je i to, aby hostům nevadilo, že se tu mluví jiným jazykem. Proto je Jadran oblíbený už před 1. světovou válkou. Ani dějinné zvraty 20. století české turisty neodradí. Jezdily a jezdí sem nejen obyčejní lidé, ale i mnohé celebrity. Platí to do dneška. Možná i vy už teď přemýšlíte, do které chorvatské destinace se letos v létě vydáte.